karol123 karol123
355
BLOG

Francuzi chcą izolować Polskę coraz bardziej.

karol123 karol123 Polityka Obserwuj notkę 16

Jak na razie różne takie bezczelne próby przybierają raczej niecodzienne formy. Otóż 11 lipca 2017 francuski koncern stoczniowy Naval Group (dawniej DCNS) zorganizował w ambasadzie francuskiej w Warszawie tzw. ‘dzień przemysłu’. Celem spotkania- w opisowym bełkocie dyplomatycznym- było „bliższe poznanie oczekiwań i określenie możliwości współpracy polskich firm przy realizacji programów budowy okrętów dla Marynarki Wojennej RP i innych odbiorców”.

 Jak bliższe nie podano, ale wiadomo z grubsza, że głównie chodzi o program zakupu nowych okrętów podwodnych dla MW w ramach programu ‘Orka’ i francuski projekt Scorpene. Grupa mami MON i Inspektorat propozycją wykonania około 80% (słownie osiemdziesiąt) budowy w Polsce, transferem technologii oraz polonizacją. Strona techniczna zagadnienia, a więc właściwości okrętów tego projektu jest dostępna zwłaszcza od czasu wycieku kilkunastu tysięcy stron dokumentacji technicznej. Pole dla domorosłych fachowców dyskutujących czy lepszy był by na ten przykład 212CD z TKMS  jest otwarte a boje na różnych forach toczą się już od dawna nie ma wiec sensu zajmować się dzieleniem włosa.

Tak czy owak, spotkanie warszawskie potwierdza starą prawdę, że „business is business” i różne tam takie zapodania o rewanżu za Caracale można między bajki włożyć. Jest jednak i trzecia strona medalu. NG wygrała nie tak dawno kontrakt na budowę 12 okrętów podwodnych klasy Shortfin Barracuda dla RAN czyli australijskiej Navy. Spora kasa na to idzie, 50 mld australijskich, ale koncern obiecał swego czasu, ze aż 90% (słownie dziewięćdziesiąt) budowy będzie wykonane przez ASC, Adelaide Submarine Corporation w Adelajdzie, Południowa Australia. No fajnie, prawda? O transferze technologii np. produkcji win nie mówiono, SA produkuje swoje własne i wcale nie gorsze.

I nagle jak ten grom z jasnego na południowej półkuli nieba mamy njusa z 20 czerwca tego roku, że obecne kierownictwo NG nie planuje (ach, jakie ładne słowo) bezpośredniego udziału ASC w budowie i nie ma żadnego formalnego porozumienia pomiędzy ASC i NG w tej sprawie. Francuzi wspaniałomyślnie oferują jednak ‘zaabsorbowanie’ części pracowników ACS. W jakiej formie i gdzie nie oznajmiono a przynajmniej komisja senacka pary z gęby nie puściła.

Reasumując, około 1400 miejsc pracy może pójść się bujać jak i przyszłość serwisowania zarówno nowych okrętów jak i istniejących jednostek klasy Collins. No i proszę, jaki przewał może zaistnieć, a przecież biedna Australia żadnej krzywdy żabojadom nie wyrządziła, Eurocoptera i MRH90 nawet kiedyś grzecznie kupiła a tu taki szpas. Czyżby była to próba izolacji Australii?

O doświadczeniach w budowie ‘łodzi podwodnych’ z Francuzami mogą tez co nieco powiedzieć Hindusi. Patrz poniżej. 


image


Na zdjęciu pierwszy indyjski Scorpene klasy Kalvari na próbach w maju 2017. Kontrakt podpisano w 2005 roku, transfer technologii, reszta własnymi metodami i pomysłami, wliczając w to też jakoby rodzimy system AIP.  No i oczywiście skandal łapówkowy w tle, nie byle co, 175mln dolarów. Ale to poza naszym zasięgiem. Bliżej nam do Niemiec i Thyssen-Kruppa, tu łapówki może nie takie duże, ale za PO przedstawiciele MON lobbowali za zaciśnięciem- współpracy oczywiście- w tym kierunku. Z kim zaciśnie Antek tego nie wiemy. Może ze Szwedami? Czas na odszkodowania za Potop i może SAAB/Kockums okaże się spolegliwy?



karol123
O mnie karol123

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka